De bakfiets als marketingtool

Omdenken. Creatief zijn. Snel handelen. Ondernemers werden in deze C-tijd gedwongen oplossingen te bedenken voor hun wegvallende inkomsten. Zo ook Nijmegenaar Mark van Woezik. Hij bedacht het concept voor een nieuwe onderneming. Eentje waar zijn liefde voor bourgondisch eten, werken met mensen en slimme oplossingen bij elkaar kwamen: thuis maaltijden bezorgen!

DOCKR bakfiets |  BrengMenu
Bezorger van BrengMenu op een DOCKR bakfiets

‘Ik hou van lekker eten en miste al die gezellige avondjes. Hoe zou ik de lokale restaurants kunnen steunen en dat heerlijke restaurantgevoel bij de mensen thuis kunnen brengen? Al snel had ik het concept voor BrengMenu bedacht. Een kwalitatieve bezorgservice die de beleving van een avondje uit aflevert bij de mensen thuis. Bij thuis maaltijden bezorgen is het belangrijk om het gevoel goed over te dragen. Ik kies er daarom bewust voor oom wat oudere studenten te laten bezorgen in plaats van ‘jonkies met een hoodie’. Oudere studenten hebben namelijk vaak al horeca-ervaring!’

Ontzorging & duurzame uitstraling

‘Nijmegen is een prachtige stad maar niet handig met de auto te bereiken. Thuis maaltijden bezorgen moest dus op een andere manier kunnen. Dat ik met fietsen moest gaan werken was daarom al snel duidelijk. Maar het gaat mij niet alleen om het praktische. Ik kies ook bewust voor een bepaalde duurzame uitstraling. Ik ben online op zoek gegaan naar een bedrijf dat mij van A tot Z kon ontzorgen wat betreft mobiliteit en kwam al snel bij DOCKR uit. We leasen twee Urban Arrows waarmee we de gerechten bij de restaurants ophalen. Op onze fysieke locatie wordt het eten verdeeld over de bezorgers.

De bakfietsen bevallen uitstekend. Als er iets is dan bel je en de monteur komt langs. Heel prettig. Dat je er per maand kunt leasen is voor een startende ondernemer ook handig. In deze tijd hoef je niet bij de bank aan te kloppen voor een lening. We nemen wel standaard twee batterijen mee. Het is nogal een gewicht en dat vreet energie. Ook met het koudere weer merk je dat batterijen wat sneller leegraken. In het begin moesten we nog wel eens teruglopen met de bakfiets… Dat is haast niet te doen.’

Goede bezuiniging & mobiliteitscentra in de regio’s

‘Het fietsen met een Urban Arrow is wel even wennen. De bak is best groot en zwaar. Het is toch zo’n 200 kilo die op je afkomt. Iedereen krijgt daarom eerst een technische uitleg, dan een klein rondje hier achter op het plein. Daarna een half uur op je gemak door de stad rijden. Vooral de bochten zijn even wennen, maar iedereen die erop heeft gezeten is verkocht en wil niet anders. En met zo’n bak kun je goed bezuinigen op je reclamebudget. Je hebt echt veel bekijks. Zeker als je je logo zet op de zijkanten en aan de binnenkant van de klep.

Naast de twee bakfietsen hebben we 12 elektrische fietsen. Die moest ik via een ander bedrijf regelen. Het zou mooi zijn als ondernemingen als DOCKR nog meer inzetten op een mix aan diverse duurzame transportmiddelen. Volgens mij liggen daar heel veel kansen. In een stad red je het namelijk niet met maar één type vervoermiddel. Mijn idee: richt in bepaalde regio’s mobiliteitscentra in waar je als afnemer altijd de beschikking hebt over het type vervoermiddel dat je op dat moment nodig hebt. Wat ook fijn zou zijn: leasen in combinatie met een betaalbare aansprakelijkheidsverzekering. De premies zijn nu nog enorm hoog omdat bezorgen als zeer risicovol wordt gezien.’

Veiligheid boven alles & terug naar koud

‘Waarmee wij ons onderscheiden ten opzichte van andere bezorgdiensten? Wat ik al eerder zei: de aandacht voor presentatie. Maar het belangrijkste verschil is dat je bij ons bij verschillende restaurants kan bestellen en we dit als één bestelling bij je thuisbrengen. Of je haalt het af. Want we hebben een fysieke winkel in de stad. Als het rustig is hoeven onze bezorgers hun tijd niet te doden op straat – al dan niet hangend voor de MacDonalds. Ze komen gezellig hier voor een bakkie en een praatje. Daarin onderscheiden we ons ook.

We zijn begonnen als bezorgers van koude gerechten. Toch kwam al snel de vraag of we ook niet warm wilden bezorgen. Het was best succesvol maar we stappen er toch vanaf. De bak is groot genoeg voor thermoboxen, maar de veiligheid van mijn mensen gaat boven alles. Warm betekent altijd tijdsdruk. Consumenten zijn ook nog eens behoorlijk ongeduldig. Haast vergroot de kans op ongelukken. Daarnaast ligt Nijmegen vol met kinderkopjes als je daar met je fiets vol heerlijk warm eten overheen raast dan blijft er van je mooie presentatie weinig over. Omdat we met warm niet de kwaliteit kunnen garanderen die we graag willen, gaan we per januari terug naar 100% koud. De mensen kunnen het dan zelf opwarmen.’

Biodegradable & toekomst

In het nieuwe jaar verandert ook de opzet van BrengMenu. Vanaf dan is de website anders ingericht. Niet langer op restaurant- maar op menuniveau. Doordat we dan alles afnemen kunnen we ook beter eisen stellen aan het verpakkingsmateriaal. Dat is nu vaak nog niet biodegradable en dat wil ik wel. Ook gaan we dan werken met tijdslots in plaats van exacte tijden. Dat scheelt veel ongeduld. Thuis maaltijden bezorgen draait natuurlijk voor een groot gedeelte op snelheid.

BrengMenu blijft bestaan, ook nu de restaurants weer open zijn. We verstoren het proces niet en het betekent extra omzet voor de restaurants. Ook merk ik dat mensen het leuk vinden om thuis nog wat te doen. Verrassend genoeg krijgen we veel grote bestellingen uit wijken waar ik dat aanvankelijk niet van verwachtte: de nieuwbouwwijken aan de randen van de stad. Voor ons betekent dat wel verder fietsen maar dat wordt ruim gecompenseerd door de aanzienlijke bestellingen. Hier zie ik zeker groeimogelijkheden en ik hoop dat DOCKR hierover met ons meedenkt want nogmaals: het zijn fantastische transportfietsen.’